Īsziņu krāpšanas apkarošanā rosina pārņemt Lietuvas pieredzi 10

 

Foto: Pexels.com

Nozare.lv | 24.oktobris 2023 16:58

Krāpšanas apkarošanā Latvija varētu pārņemt Lietuvas pieredzi, kas paredz mobilo sakaru operatoriem pienākumu pārsūtīt tikai tādas īsziņas, kas atbilst sūtītāju norādītajām identifikācijas pazīmēm.

Saeimas Iekšējās drošības apakškomisija otrdien iepazinās ar kibernoziedzības un tā dēvētās telefonkrāpniecības apkarošanu.

Valsts policijas Kibernoziegumu apkarošanas pārvaldes 2. nodaļas priekšnieks Oļegs Filatovs apakškomisijā informēja, ka šogad deviņos mēnešos kopējais zaudējums, ko radījuši noziedznieki, ir seši miljoni eiro.

Šogad populārākais krāpšanas veids ir pikšķerēšana, kas nozīmē, ka krāpnieki piezvanot stādās priekšā kā policijas, bankas darbinieki vai citu nozaru pārstāvji un informējot par šķietamām nelikumībām norēķinu kontos mēģina izkrāpt naudu.

Kopumā šogad policijā reģistrēti 569 šādi gadījumi ar kopējo zaudējumu 3 115 000 eiro apmērā.

Otrajā vietā ierindojas investīciju krāpšana ar 271 gadījumu, radot 2,5 miljonus eiro zaudējumus. Šajā jomā parasti krāpnieks darbojas ilgstošā laika periodā un ir konstatēti gadījumi, kuros krāpnieka saziņa ar upuri ilgusi pat divus un vairāk gadus, lai pārliecinātu cietušo investēt naudu.

Nākamā pozīcija krāpšanas veidos ir tā dēvētā īsziņu krāpšana, kad upurim īsziņu veidā tiek nosūtītas vietnes, lai iegūtu viņu datus un piekļūtu cietušā norēķinu kontam. Kopumā šogad reģistrēti 342 šādi gadījumi, radot 319 000 eiro lielus zaudējumus.

Ceturto vietu ieņem krāpšanas veids, izsūtot uz e-pastiem krāpnieciska rakstura informāciju ar dažādām vietnēm, lai iegūtu cietušā datus un piekļūtu norēķinu kontam.

Finanšu nozares asociācija ir norādījusi, ka Lietuvā no šī gada jūlija mobilo sakaru operatoriem ir pienākums pārsūtīt tikai tādas īsziņas, kas atbilst sūtītāju norādītajām identifikācijas pazīmēm. Šāds risinājums izvēlēts, lai ierobežotu krāpniecību skaitu elektroniskajā telpā un samazinātu krāpnieku iespējas uzdoties par Lietuvas valsts iestādēm, bankām, pasta kurjeriem un citiem pakalpojumu sniedzējiem, kuri nereti informāciju lietotājiem sūta ar īsziņu palīdzību.

Tādējādi tiktu mazināti un novērsti tādi krāpniecību gadījumi kā, piemēram, gadījumā, kad īsziņas tika izsūtītas "Latvija.lv" vārdā, rezultātā izkrāpjot personu bankas piekļuves datus, secinājusi asociācija.

Par līdzīgu risinājumu šodien diskutēja arī apakškomisijā. Paredzēts, ka Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcija "Cert.lv" atsūtīs apakškomisijai informāciju par nepieciešamo risinājumu un tad attiecīgi apakškomisija vērsīsies pie Satiksmes ministrijas, lai tā attiecīgi sagatavotu likuma regulējumu.

Satiksmes ministrijas Sakaru departamenta direktores vietniece, Sakaru nozares attīstības nodaļas vadītāja Jana Lūsvere, runājot par minēto Lietuvas pieredzi norādīja, ka viņasprāt to būtu iespējams ieviest Latvijā, veicot izmaiņas likumā.

 
 
10 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
viencexperc 24.oktobris 2023 17:18
8 1 Atbildēt

Žēl. Man patīk troļļot krāpniekus. Kad vienai bābai pateicu, ka pārdevu vectēva zemi un plānoju nopirkt q7, viņa man nedēļu  zvanīja. Mēģināja piedāvāt labus investīcijas projektus. Es piekritu, bet pēdējā brīdī "pārdomāju". Tad viņa piedāvāja kaut ko citu. Mocījās ar mani,apmēram nedēļu līdz es viņai paprasīju "Kādā krāsā jums biksītes?", tad viņa saprata, ka no šī klienta nekas nesanāks.

Experts 24.oktobris 2023 18:52
2 0 Atbildēt

Varbūt, lai policisti sāk šos krāpniekus beidzot ķert? Viņiem ir tagad tāda nesodāmības sajūta. Neviens viņiem neko izdarīt nevar.  

Lai izveido kādu speciālu struktūrvienību, tieši šo interneta krāpnieku ķeršanai.

John 24.oktobris 2023 19:08
2 0 Atbildēt

Sabojājās bankas karte. Vajadzēja jaunu. Vairāk nekā pusstundu gaidīju kamēr savienos ar operatoru. Sarunāju rezervāciju, laiku un vietu. 

Pēc 4 darbadienām ierados uz sarunāto bankas filiāli un viņi man paziņo, ka uz mana vārda nav neviena rezervācija. Mana bankas karte pie viņiem filiālē ir, bet man nav sarunāta rezervācija. Uz vietas nav neviena klienta. Bet mani apkalpot nevar.

Tur pat uz vietas iegāju internetbankā un pašā augšā, kur ir sadaļa SAZIŅA AR BANKU man bija atnākusi vēstule ar jautājumu - vai tiešām vēlaties rezervēt to un to laiku un ierasties tajā adresē?

Un sakarā ar to, ka nebiju atbildējis uz šo ziņu - viņi neapstiprināja manu rezervāciju.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti1111

Vācijas automobiļu tirgus novembrī – straujš kritums elektromobiļu segmentā

Novembrī Eiropas lielākajā automobiļu tirgū iezīmējusies jauna tendence – pircējs met līkumu elektriskās piedziņas transportlīdzekļiem, arvien vairāk pievēršoties lietotām automašīnām. Lasīt vairāk

 

Audi pārtrauc A3 pasūtījumu pieņemšanu 7

Audi kompaktās klases modeli A3 šobrīd vairs nav iespējams pasūtīt nevienā no iepriekš piedāvātajām modifikācijām. Lēmums pieņemts uz nenoteiktu laiku. Lasīt vairāk

 

Francija un Spānija pauž sašutumu par OPEC centieniem COP28 bloķēt fosilā kurināmā izmantošanas samazināšanu 4

Francija un Spānija sestdien pauda sašutumu par naftas ieguvējvalstu karteļa OPEC centieniem ANO klimata sarunās COP28 Dubaijā bloķēt jebkādu fosilā kurināmā pakāpenisku samazināšanu. Lasīt vairāk

 

Peugeot 408 Latvijas Gada auto 2024 finālā izcīna 4. vietu (+ FOTO) 1

Četrpadsmit ekspertu žūrijai balsojot par konkursa Latvijas Gada auto 2024 finālistiem, novatoriskais Peugeot 408 izcīnīja augsto 4. vietu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti